Sunnuntaisaarna: Viimeinen tuomio

Tänään on tuomiosunnuntai, kirkkovuoden viimeinen pyhä, ja keskitytään tulevaisuuteen – lopun aikoihin. Minulla ei ole juuri kokemusta siitä, miten liberalisoituneessa kansankirkossamme nykyään saarnataan lopun ajoista; todennäköisesti vaihtelevasti, koska osa papeista ei edes usko helvettiin. On kuitenkin kiistämätön tosiasia kristinuskossa, että taivaaseen voi päästä vain Jeesuksen kautta ja että tuomiopäivänä ihmiset jaetaan vuohiin ja lampaisiin (Matt. 25).

Viimeisen tuomion hyssyttely johtuu ehkä siitä, että ihmiset voisivat kokea sanoman tuomiopäivästä liian moraalisesti ahdistavana. Jeesuksen kertomus tuomiopäivästä sisältää ainekset sellaiselle käsitykselle, että taivaaseen pääseminen riippuu siitä, onko ihminen antanut toisille ruokaa, juomaa, majapaikan tai vaatteita tai käynyt heidän luonaan vankilassa tai sairasvuoteen äärellä. Luterilaisen opetuksen mukaan taivaaseen pääsy ei riipu ihmisen teoista, eikä taivasta voi teoillaan ansaita. Toisaalta usko ilman tekoja on kuollut (Jaak. 2:17). Oikea luterilainen opetus on se, että ihminen toteuttaa lähimmäisenrakkautta ei siksi jotta pelastuisi vaan siksi että on saanut pelastuksen Jeesukselta. Jeesuksen opetuslapset eivät kersku hyvillä teoillaan eivätkä pidä itseään erityisen hyvinä, ja he kysyvätkin tuomiolla ihmeissään Jeesukselta, milloin he ovat tämän ruokkineet, juottaneet, majoittaneet ja vaatettaneet (Matt. 25:37—39).

Myös lapsille voi pyhäkoulussa opettaa viimeisestä tuomiosta. Lasten on kuitenkin vaikea käsitellä omakohtaisen tuomionsa lopputuleman epävarmuutta, joten mielestäni heille tulee ehdottomasti opettaa sitä varmuutta, että Jeesus vie kaikki lampaansa taivaaseen. On luonnollista, että aikuiset kristityt joskus epäröivät pelastumisensa varmuutta, mutta lopulta olisi aina uskallettava jättäytyä Jeesuksen varmaan huolenpitoon.

Sattumalta tapasin tänään kaverin, joka kertoi tehneensä kirkon vapaaehtoistyöntekijänä käyntejä vankien luona (vrt. “Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.”). Matteuksen evankeliumin kertomus viimeisestä tuomiosta onkin keskeinen opetus diakoniatyön taustalla.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: