Lääkefirmojen markkinoinnista

Lääkefirmojen ja lääkärien yhteistyö herättää epäilyksiä mediassa ja kansassa. Lääketeollisuudessa liikkuu valtavasti rahaa, ja lääkärit vaikuttavat keskeisesti lääkevalmisteiden myyntiin.

Vapaan markkinatalouden kannattajat ovat sitä mieltä, että lääkeyrityksillä tulisi olla vapaus markkinoida tuotteitaan haluamallaan tavalla. Maamme politiikkaan kuuluu kuitenkin perinteisesti markkinoiden sääntely, jonka tavoitteena lääketeollisuuden suhteen on estää yrityksiä lahjomasta lääkäreitä niin, että se vaikuttaisi hoitopäätöksiin. Maassamme on myös kiellettyä markkinoida reseptilääkkeitä muille kuin niille, jotka niitä voivat määrätä (siis lääkärit). Reseptilääkkeiden markkinointi suoraan kuluttajille voisi johtaa siihen, että ihmiset tulisivat luulosairaiksi mainoksista (tyyliin “Onko sinulla nämä oireet? – Saatat kärsiä tästä vakavasta sairaudesta! Hae tämä lääke!”) tai haluaisivat sellaisen lääkehoidon, joka ei lääketieteellisestä näkökulmasta olisi paras valinta.

"Medical Hypocrisy" | © John Pritchett

Jo vuosia sitten säädettiin, että lääkeyritykset eivät saa tarjota lääkäreille koulutustilaisuuksissa sellaisia tarjoiluja tai muita etuja, jotka olisivat epäsuhdassa koulutustilaisuuden laajuuden kanssa. Esimerkiksi jotain puolen tunnin tietoiskua ei saisi seurata neljän ruokalajin illallinen. Nyt Lääketeollisuus ry. on lisäämässä itsesäätelyä niin, että sen jäsenyritykset eivät enää jaa lääkäreille lääkenäytteitä eivätkä myöskään kyniä, joissa lukee lääkkeen tai yrityksen nimi. Tässä mennään monen mielestä jo liiallisuuksiin. Toki voidaan pohtia, että ei näytä hyvältä jos lääkäri kirjoittaa lääkettä kynällä, jossa on saman lääkkeen nimi, ja että ilmaiset lääkepakkaukset houkuttelevat antamaan juuri kyseisen lääkkeen potilaalle, jonka kohdalla olisi muuten voitu päätyä johonkin muuhun hoitoon.

Lääkärit vastaavat kyselytutkimuksissa, että lääkemarkkinointi ei vaikuta heihin itseensä mutta että he uskovat sen vaikuttavan kollegoiden toimintaan. Kaikki pitävät itseään kriittisinä ja fiksuina.

Lääkeyrityksillä on iso merkitys lääkärien kouluttajana. Niillä on resursseja ja asiantuntemusta omien tuotteidensa esittelyyn. Koulutustilaisuuksissa tyypillisesti joku lääkeyrityksen ulkopuolinen asiantuntija pitää luennon tietystä aiheesta ja lääke-edustaja pitää erikseen lyhyen puheenvuoron jossa kertoo yrityksen tuotteista. Jännästi samaan vaivaan kehitetyistä kilpailevista lääkevalmisteista löytyy kustakin joitain uniikkeja hyötyjä, kun eri yritysten lääke-edustajia kuuntelee.

Kaupallisten tekijöiden vaikutus lääkekehitykseen ja epäsuorasti lääketieteelliseen tutkimukseen ja hoitokäytäntöihin on harmillinen este eräiden sairauksien hoidon kehittämisen tiellä, ja ne vaikuttavat kielteisesti myös julkiseen talouteen terveydenhoito- ja lääkekulujen kasvun kautta. Tämän parempaa järjestelmää ei kuitenkaan juuri nyt ole saatavilla. Tärkeintä on olla kriittinen lääketeollisuuden toiminnan suhteen. Lääkärien harkintaan voinee luottaa sen verran, ettei jo hyvin suitsittua teollisuuden ja ammattilaisten yhteistyötä tarvitse enempää säännellä.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: