Meillä on jo tasa-arvoinen avioliittolaki

En tiedä, mistä sukupuolineutraalin avioliittolain uusi nimitys “tasa-arvoinen avioliittolaki” on peräisin, mutta on kannattajiensa onni, että se on levinnyt yleiseen käyttöön mediassa. On helppo kannattaa ja vaikea vastustaa jotain, mikä jo lähtökohtaisesti on “tasa-arvoinen”.

Ei ole sinänsä valheellista väittää, että ehdotettu uusi laki olisi “tasa-arvoinen”, mutta nimitys tietysti antaa ymmärtää, että se olisi tasa-arvoinen verrattuna nykyiseen lakiin. Objektiivisesti tarkastellen havaitaan kuitenkin, että näin ei ole.

Sukupuolineutraalin avioliittolain kannattajat vetoavat usein maamme perustuslakiin, jonka mukaan “Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.” Perustuslaki antaa kuitenkin mahdollisuuden myös vasta-argumenttiin: Perustuslakihan on kaiken muun lainsäädännön yläpuolella. Silti samaa sukupuolta oleva pari ei voi avioitua siihen nojaten. Niinpä nykyinen avioliittolaki ei ole ristiriidassa perustuslain kanssa vaan on tasa-arvoinen.

Väite nykylain tasa-arvoisuudesta vaatii kuitenkin myös tarkempia perusteluja. Kas tässä: Jokaisella yksilöllä on oikeus avioitua samoin edellytyksin.

Avioliittolaki sisältää ison liudan mielivaltaisia rajoituksia. Aktivistien argumentit sukupuolineutraalin avioliittolain puolesta sopisivat oikeastaan minkä tahansa avioliiton solmimisen edellytyksen vastustamiseen. Onkin älyllisesti epärehellistä, että ongelman väitetään olevan avioliittolain sukupuolirajoituksessa ja ajatus muiden rajoitusten poistamisesta samoin argumentein tyrmätään arvostelukyvyttömäksi. (Paitsi jos ajattelija on oikeassa leirissä, jolloin hänen on oltava hiljaa vain jotta hänen ajatuksensa ei hätkähdyttäisi ja kääntäisi julkista mielipidettä.)

Se, että muitakaan rajoituksia ei pidetä epätasa-arvoisina tai ihmisoikeuksia polkevina, osoittaa, ettei sukupuolirajoitusta tule sellaisena pitää.

446px-CACourt_protest

Rekisteröity parisuhde kompromissina

Tasa-arvo ei nähdäkseni vaadi edes rekisteröity parisuhde -vaihtoehdon tarjoamista. Yhtä hyvin mikä tahansa marginaalinen intressiryhmä voisi vaatia itselleen jotain juridista kehystä asioidensa järjestelemiseksi. Jos tällaiselle vaihtoehdolle olisi kuitenkin vähemmän kysyntää kuin olemassa oleville juridisille kehyksille (esim. mies+nainen-avioliitto), ei mikään oikeudenmukaisuus-, ihmisoikeus- tai tasa-arvoperuste automaattisesti vaatisi yhteiskuntaa sellaista tarjoamaan, vaan eri vaihtoehdot olisivat alistettavissa poliittiselle keskustelulle.

Rekisteröity parisuhde on joka tapauksessa kattava vastaus kysyntään. Se mahdollistaa saman perinnönjako- ja ositusratkaisun samaa sukupuolta olevalle parille kuin avioliitto eri sukupuolia olevalle parille. Kriitikot kuitenkin nostavat tässä kohden esille kolme asiaa, jotka erottavat rekisteröityä parisuhdetta ja avioliittoa: yhteinen sukunimi, adoptio-oikeus ja “avioliitto”-termi siihen liittyvine mielikuvineen.

1. Yhteinen sukunimi

Sukunimiä koskeva lainsäädäntö sääntelee monin tavoin ihmisten sukunimeä. Ennen oli erikseen suojatut sukunimet, mutta nykyisin mitään käytössä olevaa sukunimeä ei voi ottaa omaksi sukunimekseen ilman perustetta (esim. avioliiton solmiminen).

Sukunimi on kulttuuriperinne- eikä tasa-arvokysymys. Jo se, että ihmisillä ylipäänsä on sukunimi, on vain eräs kulttuuriperintömme detalji. Ei ole missään mielessä “reilua” saati päinvastoin “epätasa-arvoista”, että sukunimilaki sallii sukunimen vaihdon tietyin edellytyksin ja estää sen muissa tilanteissa.

Tämä ei toki tarkoita, etteikö sukunimilakia voisi muuttaa; onhan siihen tehty tuoreita muutoksia, 1980-luvulla sallittiin sulhasen ottaa morsiamen sukunimi avioliitossa halutessaan, kun aiemmin asia oli ollut automaationa päinvastoin. Tasa-arvo ei kuitenkaan edellytä, että samaa sukupuolta olevat parit saisivat mahdollisuuden yhteiseen sukunimeen, vaan jokaisella saa olla oma mielipide siitä, millainen sukunimikäytäntö olisi hyvä.

2. Adoptoiminen

Laki ei nykyisellään anna avioparille “oikeutta” adoptoida lasta, vaikka tämän käsityksen viljeleminen varmasti auttaa lainmuutoksen kannattajia tavoitteensa ajamisessa. Tosin adoptiokeskustelu tunnutaan välillä jopa sivuutettavan sukupuolineutraalista avioliittolaista puhuttaessa. Moni ajattelee, että hyväksyisi kyllä homoavioliiton mutta ei homoadoptiota, eikä tajua näiden asioiden kytkeytyvän kiinteästi toisiinsa.

Adoptiolaki lähtee – onneksi – orvon eikä halukkaiden adoptiovanhempien oikeuksista.

Mielestäni voidaan ihan vapaasti olla montaa eri mieltä siitä, ovatko isä ja äiti lapselle paremmat vanhemmat kuin kaksi isää tai kaksi äitiä vai eivätkö. Tasa-arvo ei mielestäni sanele, miten adoptiovanhemmat pitää valita, vaan lähtökohdan on oltava lapsen etu. Siksi adoptioasia on myös harkittava ja päätettävä erikseen avioliittolaista! (Jopa ministeri Henriksson väläyttelee, että adoptioasia voitaisiin käsitellä erikseen.)

(Joillakuilla on käsitys, että valtava määrä adoptoitavia lapsia odottaa adoptiovanhempia, joten adoptiovanhempia on saatava lisää, joten samaa sukupuolta oleville pareille on annettava adoptio-oikeus. Suomessa on kuitenkin todellisuudessa hyvin paljon halukkaita vanhempia adoptoitaviin lapsiin nähden; adoptiolasta voi joutua odottamaan vuosia.)

3. Avioliiton käsite

Terminologia on mielestäni ontuvin – mutta joidenkuiden mielestä tärkein – peruste sukupuolineutraalille avioliitolle. Aktivistit valittavat, että yhteiskunta pitää homopareja huonompina kuin heteropareja, kun ei salli homopareille samaa instituutiota. Tämä väite puhuu kuitenkin räikeää kieltään aktivistien omasta arvolatauksesta: taustallahan on ajatus, että heteroparit olisivat jotenkin parempia kuin homoparit, kun kerran heteroparien instituutio on jotenkin tavoiteltava homopareille!

Mikään ei estä samaa sukupuolta olevia pareja tekemästä omasta instituutiostaan, rekisteröidystä parisuhteesta, yhtä arvostettua kuin avioliitto.

(Laki rajoittaa kaikenlaisten nimitysten ja termien käyttöä lain puitteissa. Tämä ei tarkoita toisaalta, että kaikki juridiset määritelmät pitäisi poistaa lainsäädännöstä tasa-arvon takia, eikä toisaalta, etteikö mikä tahansa pari voisi muissa asiayhteyksissä kutsua itseään vapaasti esim. “aviopariksi” juridisesta asemastaan riippumatta. Mielenkiintoisesti muuten samaa sukupuolta oleva pari voi lain mukaan tehdä avioehdon parisuhteensa rekisteröidessään.)

Erityisen huvittava oli eräs blogikirjoitus, jossa kirjoittaja valitti että ei voi ilkeiden poliitikkojen vuoksi viettää ensi kesänä häitä (samaa sukupuolta olevan) puolisonsa kanssa. Todellisuudessa laki ei millään tavalla rajoita hääjuhlien viettämistä! Ihan vapaasti!

Ei kyse homoista ja heteroista

170px-Iustitia_van_HeemskerckHuomattakoon, että avioliitto-/parisuhdelaki-erottelussa ei ole kysymys ihmisten kohtelusta eri lailla seksuaalisesta suuntautumisesta riippuen. Lain asettamat avioliiton edellytykset koskevat kaikkia ja estävät niitä, jotka syystä tai toisesta haluaisivat avioitua esim. samaa sukupuolta olevan tai jo naimisissa olevan tai vaikka usean henkilön kanssa.

(Ehkä tuhannet homot elävät maassamme tälläkin hetkellä avioliitossa – monet onnellisesti avioliitossa, vaikka tämä on joillekuille tabu. Näin ei ehkä saa heidän mielestään olla, koska se ei ole heidän mielestään homoille hyväksyttävä tapa elää. [En tarkoita tällä huomiolla sitä, että homojen pitäisi tai kannattaisi yleisesti avioitua vastakkaista sukupuolta olevan kanssa.] Vastaavasti heteroilla on oikeus rekisteröidä parisuhde mutta ei avioitua samaa sukupuolta olevan kanssa.)

Muita argumentteja

“Tasa-arvoinen avioliittolaki” -otsikoitu blogi argumentoi avioliittolain muuttamisen puolesta otsikkonsa vastaisesti muilla argumenteilla, tehokkuus- ja yksityisyysnäkökulmista. Nämä ovatkin sellaisia käytännön asioita, joista tässä keskustelussa olisi puhuttava sen sijaan että muutos esitetään vääjäämättömänä ihmisoikeuksien vaatimuksena.


One response to “Meillä on jo tasa-arvoinen avioliittolaki

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: