Polttoaineenkulutus

Olen nyt vuoden ajan omistanut auton, Peugeot 306 1.8 vm. 2000, sedan. Olen pitänyt tarkoin kirjaa polttoaineen kulutuksesta. Vuodesta 2000 alkaen valmistetuissa Peugeot 306:issa saa valmistajan mukaan käyttää 95E10-bensaa, mutta olen varmuudeksi, tai sanotaanko ympäristösyistä, käyttänyt 98E5:ä.

Katsotaanpa ensin ihan perustilastoa, polttoaineen kulutusta satasella. (Samasta diagrammista näkyy myös hillon kulutus sataa kilometriä kohti.)

polttoaineen kulutus

(Tieto puuttuu toukokuulta, koska tuolloin isäni anteliaasti täytti tankin.) Kulutuksessa näkyy selvästi vuodenajan (talvikeli + talvipyörät vs. kesäkeli + kesäpyörät) sekä maantieajon määrän vaikutus. Kesällä olin kesätöissä vieraalla paikkakunnalla ja useimmiten lähdin joko kotiin tai jonnekin muualle viikonlopuiksi. Kaikkein pienimmillään sain kulutuksen nipistettyä 5,90 litraan / 100 km.

Ajeluni määrää yrittää kuvata seuraava kuvaaja, joka kömpelösti kertoo, montako kilometriä olen ajanut edellisen tankkauksen jälkeen per montako päivää edellisestä tankkauksesta on:

matkapäivä

Epätarkka ja aika vähän mistään kertova mittari, mutta siitä pistää silmään, että tein 15.7. pitkän matkan serkkuni rippijuhliin. Tosi pitkän.

Sitten tarkastellaan vielä 98E5:n hintakehitystä. Hinta riippuu tietysti paljon ostopaikastakin. Olen toki aina yrittänyt valita edullisella hinnalla myyvän huoltoaseman, mutta heikko on näiden vertailukelpoisuus:

98hinta

En tosiaan ole ilmeisesti tankannut lokakuun jälkeen, ajeluni on ollut niin vähäistä nyt talvella. Olen huomannut, että bensa on halvempaa kuin kesällä, eli ensi kerralla voinen mennä tankkaamaan hyvillä mielin.


One response to “Polttoaineenkulutus

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

