Kaksi herätelainaa kristinuskosta

Kun minulla taannoin oli luppoaikaa, kävelin pääkirjaston uskontohyllyjen ohi. Käteen tarttui kaksi pokkarityyppistä kirjaa, jotka herättivät kiinnostukseni. Mietin, voisiko niistä kirjoittaa blogiini vaikkapa jonkinlaisen vertailevan erittelyn – mutta ei. Ne eivät käsittele ihan samoja aiheita.
 
Grant R. Jeffrey: 666 – Antikristuksen yhteiskunta Suomessa ja maailmalla
 
Tämä kirja on nimetty hieman harhaanjohtavasti, sillä kirjoittaja on kanadalainen ja tuskin mainitsee Suomea teoksessaan. Kirjan alkuperäinen nimi The Surveillance Society sen sijaan kertoo kirjan sisällöstä kaiken oleellisen: kirja keskittyy yhteiskunnallisiin muutoksiin, jotka kirjailijan mukaan enteilevät Raamatun ennustamien lopun päivien tuloa.
 
Jeffrey esittää teoksessaan erilaisia näkemyksiä siitä, mitkä viimeaikaiset ilmiöt voisivat toteuttaa sellaisia Raamatun ennustuksia kuten pedon merkki, pedon luku (666) ja Harmageddonin taistelu. Ennen Raamatun käsittelemistä hän kuitenkin pohjustaa väitteitään kertomalla vain yleisesti sellaisista asioista kuin mikrosiruista, uudenaikaisista aseista, YK:sta, EU:sta ja NATOsta sekä älykorteista.
 
Kun ensimmäistä kertaa kuulin salaliittoteoreetikkojen väitteen, että koko maailman viestintäyhteyksiä valvottaisiin, kummastelin, miten vainoharhaisia jotkut ihmiset ovat. Mutta sitten sainkin tietää, että – se on totta! Mm. Yhdistynyt kuningaskunta, Yhdysvallat ja Australia ovat mukana ECHELON-projektissa, joka vahtii tietokoneistetusti sähköposteja, puheluita ja kenties muitakin elektronisia viestintäyhteyksiä. Mikään Echeloniin kuuluva maa ei ole asiaa virallisesti myöntänyt, mutta yleisesti ottaen asiantuntijat ja muut valtiot pitävät järjestelmää todellisena.
 
Grant Jeffrey kirjoittaa, että Raamatun mukaan lopun aikoina syntyy uusi supervalta, jonka johtoon nousee Saatanan tukema Antikristus. Raamatussa kuulemma kerrotaan luku 666, jotta epäröijät voisivat laskutoimituksia tekemällä ottaa selville, onko kyseessä tosiaan antikristus. Hän hallitsee supervaltaa seitsemän vuotta. Jeffrey uskoo, että "uudelleen herätetty Rooma", josta Raamatussa puhutaan, on Euroopan unioni.
 
Jeffrey kannattaa fundamentalistien keskuudessa varsin yleistä mutta "tavalliselle kristitylle" vieraan tuntuista näkemystä, jonka perustana näyttäisi olevan, että Jumalan suunnitelmassa vain häviävän pieni osa ihmisistä osaa varoa Saatanan juonta ja pelastuu. Tämä näkemys tuntuu sotivan sitä luterilaista jumalakuvaa vastaan, jossa Jumala on rakastava ja tahtoo pelastaa kaikki. Tätä näkemystä edustaa seuraavaksi esittelemäni kirja.
 
Antti Kylliäinen: Kaikki pääsevät taivaaseen. Välttämättömiä tarkistuksia kristillisiin opinkohtiin
 
Nuori evankelis-luterilainen pastori Antti Kylliäinen tekee jo kirjansa esipuheessa selväksi, että hän ei aio Saatanaa mainita. Hän kirjoittaa: "Saatanaa en kirjassani mainitse lainkaan siitä yksinkertaisesta syystä, etten pidä ajatusta persoonallisesta pahasta sen enempää kiinnostavana kuin millään tavalla tarpeellisena kristillisen maailmanselityksen kannalta."
 
Tämä virke sai minut suhtautumaan kirjaan varauksella. Saman sai aikaan se, kun Kylliäinen kertoo esipuheessaan syistä kirjan kirjoittamiseen: Hän oli havainnut ihmisten pelokkaan suhtautumisen esimerkiksi helvettiä kohtaan. Toisaalta yleinen kuva Jumalasta rankaisijana ei sopinut hänen jumalakuvaansa. Kirjan sisältö vahvisti ensivaikutelman: eräskin väliotsikko kuuluu "Miten rakennan itselleni kelvollisen opin?"
 
Kylliäinen käsittelee kirjassaan erilaisia kristillisiä dogmeja ja sitä, miten ne sopivat luterilaiseen pelastuskäsitykseen, jonka mukaan Jumala pelastaa armosta. Hän hylkää, kaataa ja uudelleentulkitsee opinkohtia shokeeraavaan tahtiin: hän sanoo mm. että "ateistitkin uskovat", että "synnin (=epätäydellisyyden) vihaaminen aiheutti sen, että Aatami ja Eeva söivät kielletyn hedelmän" (eikä mainitse saatanaa (puhuu käärmeestä käärmeenä) syntiinlankeemustakaan käsitellessään) ja että "luterilaisen kirkon olisi korkea aika hyväksyä ja ryhtyä siunaamaan paitsi avioliittoja myös sekä homo- että heteroseksuaalisia avoliittoja".
 
Jotenkin kirjasta saa sellaisen kuvan, että Kylliäinen valitsee Raamatusta mitä vain kohtia, jotka hänelle sopivat, eikä muutoin usko Raamatun sanaa todeksi. (No, tähän nyt voisi sanoa että "niinhän ne kaikki tekevät", mutta hän tekee tätä yllättävän avoimesti.) Itse asiassa näyttää ihan siltä, ettei hän edes uskoisi kristillisen opin mukaisesti vaan muovailisi ainoastaan kivan uskonnon, joka pelokkaille ihmisille toisi lohtua. Hänen ratkaisunsa helvettiä pelkääville ihmisille siis olisi: hylätkää ev.lut. usko ja kehitelkää oma.
Advertisements

One response to “Kaksi herätelainaa kristinuskosta

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: