Hälsningar från Åland och Sverige!

keskiviikko 19.4.

Jännitys tiivistyi junamatkalla. Hyvin kova se oli kahden aikoihin, kun saavuin Turkuun. Siellä minua odotti bussilastillinen uusia ihmisiä. Kaikki heistä (sekä myös matkanjohtajanaiset) osoittautuivat lopulta hyvin mukaviksi. Ruotsin kielen käyttö alkoi heti. Kuullunymmärtämistaitoni taisivat aktivoitua kovasti, kun kuulin kieltä viikon ajan 24/7.

Menimme heti ensitöiksemme syömään ravintolaan, mutta minulla ei ollut nälkä. Sitten meillä oli Turun kiertoajelu, jolla ruotsinkielinen opastus.

Lähdimme laivalla Långnäsiä kohti. Bussi vei meidät Maarianhaminaan, jossa olimme vasta tasan kello 0.00.

torstai 20.4.

Pääsimme nukkumaan vasta, kun huonekaverini olivat saaneet päätettyä herätysajan. Minäpä heräsin kuitenkin jo kuuden jälkeen huonovointisena. Oksentaminen on loistava tapa aloittaa päivä!

Ruokahaluni oli koko päivän melko huono. Kävimme syömässä lagtingetissä eli maakuntapäivien talossa. Meillä oli sitten, kuten joka päivä, "praktiska språkstudier på stan". Se tarkoitti käytännössä vapaa-aikaa kaupungilla, mutta piti käyttää ruotsia ja selittää sitten myöhemmin kaikille, miten oli kieltä käyttänyt.

Kävimme myös Ålandstidningenin toimituksessa ja Maarianhaminan kirjastossa, jotka meille esiteltiin ruotsiksi.

Torstaina satoi peräti lunta! Ja sen verran kunnolla, että se pysyi maassa jonkin aikaa. Muina päivinä sää olikin aurinkoinen.

perjantai 21.4.

Oli partaj-päivä. Sana "partaj" matkaohjelmassa ei sanonut minulle mitään, mutta kävi ilmi, että kyseessä oli siis party, juhlat. Kaikki saivat jonkin (ruotsinkielisen) ohjelmanumeron järjestettäväkseen oman harrastuksensa mukaan. Minä olin runoryhmässä ilmeisesti lukuharrastukseni vuoksi. Runosta tuli yllättävän hyvä, vaikka olin skeptinen. Julkaisisin sen tässä, mutta siinä on vähän "sisäpiirin juttuja", joten kukaan ei ymmärtäisi sitä.

Ennen bileitä kävimme kiertoajelulla maaseudulla. Kuvissa Vårdön (?) kirkko ja Bomarsundin raunioiden lähellä sijaitsevan mäen päällä ollut rakennelma.

Opimme matkalla hyödyllisiä sanoja ja fraaseja – sekä vähän hyödyttömämpiä. Itselläni monen tärkeän pikkusanan oikea käyttö aktivoitui. Ja opimme esimerkisi seuraavanlaisen tärkeän sanonnan: Kvittot gick till spillo. [kvittut jik till spillu], kuitti meni hukkaan.

lauantai 22.4.

Ennen Ruotsiin lähtöä kävimme vielä kiertoajelulla. Ruotsinlaiva oli perillä alkuillasta, joten meillä oli hyvin aikaa tutustua hotelliin ja sen ympäristöön. Kuvassa: pääsin pitkästä aikaa meseen hotellilla (en ole kuvassa näkyvä henkilö).

sunnuntai 23.4.

Kiertoajelu Tukholmassa, jonka jälkeen vapaa-aikaa. Sitten menimme katsomaan ruotsalais–suomalais–norjalais–venäläisen (?) komediaelokuvan Babas bilar. En suosittele, hämärä elokuva.

maanantai 24.4.

Kävimme tutustumaan ruotsalaiseen kouluun. Ruotsissa sanotaan, että "kaikki käyvät ’lukion’", mutta siellähän amis ja lukio ovatkin yhdessä. Olimme mukana luonnontieteen tunnilla, jolla käsiteltiin reaktioyhtälöiden tasapainottamista. Ruotsalaiset eivät oikein näyttäneet tajuavan ideaa, mutta muutama oppilas meidän suomalaisryhmästä kävi sitten ratkomassa tehtäviä.

Tunnelma luokassa oli outo. Kaikki (n. 10) opiskelijaa puhuivat keskenään kovaäänisesti yhtäaikaa opettajan kanssa. Heillä ei ollut kirjoja mukanaan, joten he lähtivät kesken tunnin hakemaan niitä. Erikoista…

Olimme jo edellisenä päivänä kierrelleet vanhassa kaupungissa, mutta nyt kävimme katsomassa upeaa suurkirkkoa. (Kuvia.) Kirkossa oli hienoa, mutta myös vähän täyteen ahdetun ja sekavan näköistä, kun kaikkea oli niin paljon.

tiistai 25.4.

Laiva saapui Turkuun kahdeksalta aamulla. Olimme rautatieasemalla jo puoli yhdeksän aikoihin, mutta olin varmuudeksi varannut lipun vasta kymmeneltä lähtevään junaan. Niinpä kiertelin Turkua erään matkatoverini kanssa. Rautatieaseman ympäristö oli hieman tylsän ja surkean näköinen.

Kymmenen junaan tulikin moni muukin matkaaja. Kun juna saapui Tampereelle kahdentoista aikoihin, tunnelma ei minun osaltani ollut mitenkään haikea. Hyvästelin junassa olleet matkalaiset. Vasta kotona sen tajusi: en enää koskaan näe niitä ihmisiä. 😦 No, tulipa sähköpostiosoitteita vaihdettua.