Pauli Huuhtanen, Antti Marjanen, Risto Uro: Jeesuksen salaiset sanat – Tuomaan evankeliumi

Tuomaan evankeliumia käsittelevässä kirjassa kerrotaan evankeliumin löytämisestä, tutkijoiden mielipiteistä sitä kohtaan ja kirjallisista seikoista. Lisäksi kirjassa on kreikan- ja koptinkielisten evankeliumien suomennokset. Ajattelin, että evankeliumin sisältö olisi kiinnostava, joten lainasin sen. Oikeastaan Ilkka Remeksen Nimessä ja veressä -kirjalla oli vaikutusta tähän päätökseeni.

Kirjassa kerrotaan, että yhä useammat tutkijat ovat sitä mieltä, että Tuomaan evankeliumissa olisi sellaisia Jeesuksen todella sanomia asioita, jotka eivät olisi päässeet Raamattuun.

Milloin evankeliumi on kirjoitettu?

Eri tutkijat ovat eri mieltä kirjoitusajankohdasta. Jotkut uskovat, että se olisi kirjoitettu kenties jo 60–70-luvuilla, samoihin aikoihin Uuden testamentin vanhimman kirjan kanssa. Toisten mukaan se olisi vasta 200-luvulta. En olisi uskonut, että voisi todella olla niin vanhoja tekstejä, jotka olisi silti jätetty Raamatun ulkopuolelle.

Tuomaan evankeliumissa on jonkin verran samaa sisältöä kuin UT:n evankeliumeissa. Mutta onko kyseinen sisältö niistä peräisin vai päin vastoin? Seuraavasta Tuomaan evankeliumin kylväjävertauksesta on useita versioita varhaiskristillisessä kirjallisuudessa, myös UT:n evankeliumeissa.

(9) Jeesus sanoi: "Kylväjä lähti, otti kourallisen siemeniä ja kylvi ne. Jotkin putosivat tielle, ja linnut tulivat ja söivät ne. Toiset putosivat kalliolle, eivätkä ne juurtuneet maahan eivätkä kasvaneet tähkää. Toiset putosivat orjantappuroihin. Nämä tukahduttivat siemenet, ja madot söivät ne. Toiset taas putosivat hyvään maahan, joka antoi hyvän sadon. Ne siemenet tuottivat mikä kuusikymmentä, mikä satakaksikymmentä jyvää."

Onko evankeliumi gnostilainen?

Gnostilaisuus oli kristinuskon alkuaikoina vaikuttanut harhaoppi (ainakin "oikeiden kristittyjen" mielestä). Gnostilaisilla oli ilmeisesti joitain outoja käsityksiä ja legendanomaisia myyttejä. He uskoivat, ettei Jeesus ollut fyysinen hahmo (tai jotain, en ole perehtynyt).

Tuomaan evankeliumissa oli tosiaan perinteiseen kristillisyyteen verrattuna outoja käsityksiä. Se ei kuitenkaan välttämättä osoita tekstin olevan gnostilainen. Tutkijat ovat asiasta erimielisiä.

Kirjan historiaa

Tutkijat uskovat kirjan tulevan itäiosestä Syyriasta. Kirjoittaja on tuskin ollut Jeesuksen opetuslapsi Tuomas. Monien tutkijoiden mukaan kirjan alkuperäinen kirjoituskieli oli kreikka.

Kirjasta löydettiin osia kreikan kielellä Oksyrhynkhos-nimisen muinaisen egyptiläiskaupungin kohdalta 1800-luvun lopulla. Koptinkielinen versio löydettiin Nag Hammadin läheltä, myöskin Egyptistä, 1945. Oksyrhynkhoksen löytö oli vain muutama pieni pätkä kirjasta, joten Nag Hammadin löytö oli hyvin merkittävä.

Kysymys kuuluu, onko Tuomaan evankeliumi luotettava. Onko Jeesus todella sanonut asiat, jotka kirjassa on lueteltu?

Kirjoitus- ja suomennostekniikkaa

Tuomaan evankeliumi on erilainen kuin UT:n evankeliumit, jotka tunnemme paremmin. Sitä ei jaeta lukuihin ja jakeisiin, vaan tutkijat jakavat sen logioneihin. Logioni on suurin piirtein jakeen pituinen lainaus Jeesukselta. Logionin numero on sulkeissa logionin alussa.

Evankeliumi ei ole muutenkaan kuin UT:n evankeliumit. Siinä ei kerrota aikajärjestyksessä Jeesuksen elämästä, vaan siinä on vain sekalaisessa järjestyksessä lainauksia. Kirjan löydetyistä käsikirjoituksista on puuttunut ja haalistunut osia, ja mahdollisesti puuttuviin osiin sopivat tekstit on merkitty kirjassa [hakasulkeiden sisään].

Mitä kirja opettaa?

Tuomaan evankeliumissa on ohjeita mm. taivasta ja sinne pääsyä koskien.

(2) Jeesus sanoi: "Älköön etsijä lakatko etsimästä, ennen kuin löytää. Kun hän löytää, hän järkyttyy, ja järkytyttyään hän ihmettelee. Lopuksi hän hallitsee kaikkea."

(3) Jeesus sanoi: "Teidän johtajanne saattavat sanoa teille: ’Valtakunta on taivaassa’, mutta silloinhan taivaan linnut ehtivät sinne ennen teitä. He voivat myös sanoa: ’Se on meressä’, mutta silloin kalat ehtivät sinne ennen teitä.Tosiasiassa valtakunta on sekä teidän sisällänne että teidän ulkopuolellanne.

"Kun opitte tuntemaan itsenne, silloin teidät tunnetaan, ja ymmärrätte olevanne elävän Isän lapsia. Mutta jos te ette opi tuntemaan itseänne, te elätte köyhyydessä ja olette köyhyys."

Ajatus siitä, että "taivas" ei ole paikka, on myös Raamatussa, esim. Luuk. 17:21.

Sekavaa selitystä

Jostain syystä Tuomaan evankeliumin jutut ovat osittain aivan käsittämättömiä. Vertauskuvallisuus aiheuttaa sen, ettei perehtymätön voi tajuta, mitä kirjassa yritetään sanoa. Vertausten tutkiminen voisi olla kiinnostavaa.

(56) Jeesus sanoi: "Joka on tullut tuntemaan maailman, se on löytänyt ruumiin. Joka on löytänyt ruumiin, sille maailma ei ole minkään arvoinen."

(66) Jeesus sanoi: "Näyttäkää minulle kivi, jonka rakentajat hylkäsivät. Se on kulmakivi."

(74) Hän sanoi: "Herra, juomakaukalon ympärillä on monia, mutta kaivossa ei ole mitään."

(96) Jeesus s[ano]i: "Isän valtakunta on kuin nainen, joka otti vähän hapatetta, [sekoit]ti sen taikinaan ja leipoi suuria leipiä. Jolla on korvat, se kuulkoon!"

Tuomaan evankeliumin historia on kiehtovaa, mutta ei maksa vaivaa lukea kirjaa jollei ole erikoiskiinnostusta varhaiskristillistä kirjallisuutta kohtaan. Minä en saanut kirjasta irti oikein mitään.

Mainokset

One response to “Pauli Huuhtanen, Antti Marjanen, Risto Uro: Jeesuksen salaiset sanat – Tuomaan evankeliumi

  • Daniel Malinen

    Aamatun ulkopuolelle jätettiin niin kadonneita tekstejä kuten kadonneena pidetty Uomaan evankeliumi ja myös hybäksyttyjä kirjoituksia kuten Didakhe ja Paavalin evankliumi. Samoin Markuksen evankeliumiin tiedetään tehdyn tiivistetty lopetus kadonneen lopun tilalle, vaikka moni nykytutkija kiistää tämän varhaiskristittyjen väitteen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: