Jehova

Harmillista, kun Spacesissa ei voi blogimerkintää luokitella useaan luokkaan. On aina kaikkea kirjoitettavaa monista asioista, mutta yhdelle blogimerkinnälle on keksittävä yksi luokka.

Lähikaupassani on myyjänä eräs nainen, joka luotettavan huhun mukaan on Jehovan todistaja (vai pitäisikö se kirjoittaa jehovantodistaja, enpä tiedä). Hän on ystävällinen ja joskus juttelee kanssani ihan arkisista asioista.

Olen ollut jo vuosia kaupan kanta-asiakas, joten meilläkin "on yhteinen historia".

Tiedättehän, mitä kaikkea Jehovan todistajista kerrotaan. Yhteisöt ovat kuulemma manipuloivia ja kontrolloivia, yksityiselämääkin säädellään kovasti. He ovat ilmeisesti vakaasti siinä uskossa, että vain he itse ovat oikeassa ja muut ihmiset ovat tietämättään saatanan pelinappuloita. (Tätähän emme voi todistaa fiktioksi, joten turha siitä heitä se enempää syyllistää…) Heitä myös kuulemma käsketään olemaan ystävällisiä muille ihmisille, jotta nämä kiinnostuisivat heidän uskostaan.

Kävin tänään kaupassa ja tuo kaupantäti kysyi minulta pitkästä aikaa, mitä minulle kuuluu. Kerroin hänelle koeviikosta ja valehtelin, että olen lukenut kovasti.

Joskus mietin, onko hän minulle ystävällinen vain siksi, että hänen on käsketty käyttäytyä näin. Mietin, mitä hän todella ajattelee minusta. Mietin myös, onko hän yhä tyytyväinen uskonnossaan, vai eikö hän vain pysty eroamaan (UUT kertoo eroamisongelmista, linkki ylempänä).

Miksi mietin? No, mietin monia asioita. Ja olen kiinnostunut kaikesta, kuten ehkä muistatte. Olen joskus kirjoittanut tähän blogiini Cutting Edge Finlandista, ja tänään kirjoitin ensimmäisen artikkelini Wikipediaan, kun CEF oli Artikkelitoiveet-sivulla. Sen verran olen CEF:ää seurannut, että voin kirjoittaa siitä Wikipediaan pienen jutun. (Se on lempi-kristillinen-salaliittohömppä-sivustoni.)

Meillä on biologia 2 -koe huomenna. Luotan harrastuneisuuteeni, enkä siis ole juurikaan lukenut. Tai siis se syy on lähinnä, että olen ollut niin laiska. Eräs opiskelija kysyi opettajalta, saako ruotsiksi vastaamisesta plussaa (opettaja on suomenruotsalainen). Ei kuulemma saa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

