Nyt pitäisi lukea

Eilen kun käsiteltiin Juhannustansseja, kävi ilmi, että tulkitsemalla siitä saattaa löytyä (hei, nyt mä muistin: "siinä saattaa olla") jopa syvällisempiä merkityksiä, kun katsoo huolella. Tulkitsimme sitä klassisen draaman sekä kreikkalaisen mytologian kautta. Jonkun Tarkka-nimisen henkilön keksimä J-tanssien vertaaminen Kharon-myyttiin ei kenties ollut kirjailijan itsensä mielessä (toisaalta saattoi ollakin…), mutta klassisen draaman aineksia kirjassa oli.

Tunnilta, jolla käsittelimme Juhannustansseja, jäi mieleen seuraavaa: TrakTori* sanoi rehellisimmällä äänellään, että henkilöhahmot menivät jatkuvasti sekaisin ja että kirja oli sekava. Opettaja sanoi siihen: "Eipäs nyt sanota ’sekava’ vaan ’haastava’." Siinä vasta kaunistelua!

Rehellisesti sanoen kirja oli sekava, kuten sen henkilöhahmotkin. Siksi tarinaa oli kovin vaikeaa seurata.

Täällä Tampereenkin leveysasteilla on taas vähän lunta. Tällä viikolla sitä tuli sen verran, että se vähän valaisee ja kaunistaa ympäristöä. Tosin ainakaan täällä toisessa paikassa Tampereella (olen isäni luona viikonloppuisin) lunta ei ole nyt jurikaan. Lämpötilakin on tainnut kohota nollan ylle.

Olen taas kerran suunnitellut kokeisiinukujärjestyksen. Nyt pitäisi vain noudattaa sitä; olen ainakin päivän jäljessä! Onneksi minulla on krooninen äly, ei minun ehkä tarvisisi edes lukea…

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

