Olen Perttu ja olen numeroholisti

Lauri (nimi muutettu) kommentoi tänään minua sanomalla: "Perfektionismi on paha juttu."

Kokeet palautettiin.

En tiedä, miksi, mutta suhtaudun kokeisiin aina niin, että tosi hyvä numero pitää saada, vähintään kymppi. No okei, ysikin riittää. Olen hieman "hikari". Mutta miksi numero on minulle niin tärkeä? Tiedän kyllä, ettei siitä ainakaan minun tapauksessani ole hyötyä tulevaisuudelle, koska yleensä lisäpisteitä yliopistoon hakevat saavat vain yo-kirjoitusten arvosanasta.

Jotenkin kympin saaminen tuntuu vain niin kivalta. Ikään kuin samalta, jos saisi kymmenen euroa.

Matematiikan kokeessa kauhistuin. Kaverini Taavi (nimi muutettu) sanoi saavansa ehkä jonkun kasin, mutta saikin kympin. Minä taas sain "vain" ysin. Tutkailtuani koetta huomasin kuitenkin, että opettaja oli tehnyt marginaaliin nollan, tai oikeastaan se oli kuulemma nollan näköinen kuutonen, minkä hän oli sitten merkinnyt kokonaispisteisiin vahingossa nollaksi.

Kun "valitin" asiasta, opettaja korjasi pistemääräni ja sain kympin.

Sain sen kympin myös fysiikasta, ja koe tuntuikin menneen hyvin. Se ei siis ollut suurempi yllätys.

Historian koe…

Kerroin aiemmin lukeneeni siihen vain yhden päivän, mutta kirjoitin tänne blogiin, että se tuntui menneen hyvin. Kirjoitin kuitenkin myös, etten oikeasti ansaitsisi hyvää numeroa huonon valmistautumisen vuoksi.

Ilmeisesti sain mitä ansaitsin. Ensimmäisestä tehtävästä sain vain puolet maksimipistemäärästä, toisesta sain sentään 4,5 kuudesta pisteestä. Ensimmäinen tehtävä koski paroni de Montesquieuta, josta en muistanut juuri mitään, mutta osasin hyvin analysoida mukaan liitettyä lainausta hänen teksteistään. De Montesquieu keksi – näin jälkikäteen kuulin – vallan kolmijako-opin.

Numeroksi tuli 7½. Aiemmin historia on ollut minulla vahva aine, mutta ilmeisesti opettaja vihaa minua tai ei ymmärrä tyyliäni… Toivottavsti saan taas seuraavalle historian kurssilleni sen opettajan, joka on antanut parempia numeroita.

Runojen tulkinta on taidelaji

Koska äidinkielen opetussuunnitelma uudistuu lähiaikoina, meille pidettiin uuden systeemin mukaisesti erikseen oikeinkirjoituskoe (välimerkit, 9+) ja "tekstitaidon koe" (runoanalyysi, kerronnan keinot, elokuva-arvostelu), josta sain myös 9+.

Tekstitaidon kokeeseen liittyi Saima Harmajan runo Noita, jota yritin analysoida. Minulla ei ole tässä sitä runoa, mutta se meni suurinpiirtein näin: "Minä olen noita / vaviskaa edessäni, kuolevaiset – – // Tuolla missä kohosivat kiviset murinne / – – aaltojen pauhe – – / Intohimoiset palmut / – – / tiikerit hiipivät – – // Kuuletko, ruumiini, olet noidan ruumis / – – / Eikä noita voi sairastaa / Noita voi vain tarttua sauvaansa / tai kuolla.

Runo tuntui erittäin epäselvältä. En ymmärtänyt muuta, kuin että taikasauva symboloi valtaa. Kaverini Jokke (nimi muutettu), joka on hyvin taiteellinen tyyppi, selitti minulle kokeen jälkeen runon merkityksen. Taikavoimat kuulemma symboloivat taiteilijan inspiraatiota, taikasauva on taiteilijan työväline (kynä), jolla hän voi luoda kaikkea keskimmäisessä säkeistössä kuvattua jne.

Jokke on kyllä todella fiksu tyyppi. Runoja voi tulkita monella tavalla, mutta uskoakseni Jokke ymmärsi ainakin jotain siitä, mitä taiteilija todella tarkoitti. Eräs toinen tuttuni oli saanut opettajan kommenteiksi "omaperäinen tulkinta" kirjoitettuaan että palmut ovat tykkejä jne.

Eri opettajat antavat selvästi erilaisia numeroita. Ensimmäisellä historian kurssilla minulla oli opettaja, joka antoi kympit ihan tosta vaan sekä kokeesta että esseistä.

Jos se numeronpihtari hissan opettaja on minulla seuraavallakin kurssilla, jätän kurssin kesken!!!

One response to “Olen Perttu ja olen numeroholisti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

